Svenska nätkunder allt mer fientliga mot retargeting-reklam

Efter köp på nätet poppar reklam för exakt samma produkt upp på varenda sida du går in på. Allt fler konsumenter upplever detta fenomen allt oftare - och blir allt argare.

Retargeting annonsering är reklam som riktas till användaren som varit inne på en sajt och tittat på eller köpt en produkt eller tjänst. Annonsformen har blivit allt mer intressant och vanligt för annonsörer att använda sig av i takt med en ökad e-handel.

Men svenska konsumenter uppger att de känner sig förföljda av den här typen av reklam, vilket kanske inte är så konstigt. I genomsnitt ser de reklamen för den produkt de beställt hela 9,5 gånger inom loppet av drygt två veckors tid. Det visar en ny studie från Demoskop, som gjorts i samarbete med Sveriges Annonsörer. 

I undersökningen framkommer att 85 procent av den svenska allmänheten 18-80 år köpt en produkt eller tjänst på webben under de senaste sex månaderna. Men reklamen som följer efter köpet irriterar. Tre av fyra är negativa till annonsformen och på en sjugradig skala där 1 motsvarade “mycket negativ inställning”, gav de tillfrågade ett snittbetyg på 2,68.

De vanligaste orden som användes för att beskriva reklamen var ”förföljd”, ”bevakad” och ”onödig då jag redan köpt samma sak”.

– Det här är oroväckande siffror som vi som bransch måste ta till oss. Att vi skapar reklam som är efterhängsen och irriterar spär på reklamtröttheten som finns. Reklamen online måste bli smartare och mer relevant, säger Anders Ericson, VD på Sveriges Annonsörer.

Summering svenskarnas inställning till retargeting annonsering:

  • 85 % av svenska folket har handlat online under senaste halvåret.
  • 57 % uppger att de sett reklamannonser på webben där samma produkter/tjänster som de tidigare köpt utannonserats.
  • 80 % som sett denna reklam uppger att reklamen de såg var för exakt samma produkt eller tjänst som de redan sett.
  • I genomsnitt har svensken sett reklam för samma produkt/tjänst 9,5 gånger efter köp, under 2,4 veckors tid.
  • Genomsnittliga betyget på reklamen var 2,68 på en 7-gradig skala.
  • 15 % uppger att de har installerat en reklamblockerare som ett resultat av denna reklam och 21 % att de har funderat på att installera en.

Klicka här för att ta del av hela rapporten!

author image

Jonas Bergholm

Kontakta mig