Semesterförbered din PR

Sommaren står för dörren. Almedalsveckan i början av juli är allt som oftast avslutningen på ett intensivt halvår för kommunikatörer och marknadsförare. Därefter stänger allt ner och alla åker iväg på semester. Eller?

Det är väl snarare en sanning med modifikation - och det räcker bara att backa tillbaka bandet till 2016 för att förstå hur nyheter kan få genomslagskraft under sommarhalvåret.

Pokémon GO-fenomentet skördade stora framgångar under förra årets sommarmånader. I samband med att spelet lanserades i början av juli nådde man massmedialt. Givetvis är det här en lansering som hade fått utrymme i media oavsett, men frågan är om intresset hade varit så högt om det inte varit semestertider?

Här är fem tips ur ett blogginlägg från Mynewsdesk på hur du kan semesterförbereda din PR! Oavsett om du packar ihop och flyr på semester eller är kvar på kontoret under sommaren finns det en hel del som går att göra. Varsågod!

1. Utnyttja läget: nyhetstorka

Sommaren har länge varit synonymt med nyhetstorka, ett vida känt begrepp som syftar på bristen av kvalitativa nyheter. Utnyttja det faktum att flera nyhetsredaktioner går på lågvarv och se till att gå ut med åtminstone en kampanj eller stor nyhet mellan juni och augusti.

Nyhetstorka drabbar även läsarna, som alltjämt törstar efter nyttigt innehåll (i vissa fall har man till och med mer tid att konsumera innehåll). 

2. Schemalägg!

Bara för att det är sommar innebär det inte att du ska sluta producera innehåll. Även om nyhetsredaktioner går på lågvarv tar de inte helt sommarlov - och sociala medier gör det definitivt inte!

Passa på att schemalägga all din kommunikation de kommande månaderna så att du verkligen kan vara ledig när det är dags för semester. Se till att du har en bra blandning när det gäller olika typer av innehåll och försök beröra flera målgrupper. När du ändå är igång kan du passa på att schemalägga innehåll en bit in på hösten också. Det får du igen senare på året!

3. Krisförbered

Vad händer om någonting skulle inträffa i mitten på juli, när de allra flesta är på semester? Vem är ansvarig för att släcka bränder och krishantera? Se till att sätta upp tydliga riktlinjer så att alla vet hur de ska hantera saker som dyker upp när övriga på kontoret är iväg på semester.

  • Skapa en telefonlista och specificera noga vem man ska ringa i vilket ärende. Förbered för större situationer genom att sätta upp en telefonkedja, dvs larma först den person som är ansvarig för att avgöra om hela krisgruppen behöver kontaktas och gör klart en kedja så alla vet vem som ringer vem. 
  • Var noga med att informera sommarvikarier och annan personal vilken insats som krävs för vilken typ av situation.
  • Se till att ledningsgrupp och andra ansvariga personer är medvetna om att de står på on-call-listan ifall någonting skulle hända. 

4. Planera för hösten

Är du i stället fast på jobbet under sommaren? Deppa inte! Det finns massvis med saker att göra, dessutom utan kollegor som knackar på axeln en gång i halvtimmen, för att se till så att dina PR-aktiviteter är i gott skick.

Med hösten runt hörnet fungerar det alldeles utmärkt att använda sommarmånaderna som planeringstid. Även om stora delar av planeringsarbetet sker tidigare under året, så kan det mycket väl ha dykt upp flera intressanta möjligheter som du kan dra nytta av under den senare delen av året:

Du kan bland annat passa på att:

  • Brainstorma kring intressanta PR-kampanjer
  • Skapa en publiceringskalender och fyll i vilka blogginlägg du ska publicera och när
  • Förbereda för digitala och fysiska evenemang

5. Plocka/städa upp

Under de lugnare sommarmånaderna kanske du till och med hinner med en digital sommarrensning. Gå igenom, rensa bort eller uppdatera allt som går!

  • Rensa inkorgen på gamla mejlkonversationer
  • Uppdatera dina kontaktlistor över journalister och influencers
  • Gå igenom dokument och radera allt som som du inte längre behöver. 
author image

Jonas Bergholm

Kontakta mig