Nortals vd: Åtta områden där vi ska vara bäst i världen

I och med köpet av marknadskonsultbolaget Element förra hösten har it-konsulten Nortal lyckats etablera sig på den svenska marknaden. Konsultguiden har pratat med Nortals vd Priit Alamäe för att höra lite hur han ser på utvecklingen det senaste året.

Vad har hänt sedan Nortal etablerade sig på den svenska marknaden och hur ser strategin ut?
- Genom förvärvet av Element stärkte vi vårt erbjudande inom intäktsstrategier. Nortal är sedan tidigare experter på big data och att hjälpa kunder genom olika digitaliseringsprojekt, från strategi till genomförande. Vi fokuserar på åtta områden där vi kan göra stor skillnad för våra kunder och bygger team över nationsgränserna.

Våra expertområden är:

• Revenue science
• Ease of doing business
• Data Protection
• Public Finance Management
• Electronic Identity
• Big Data Analytics
• Industry 4.0
• Digital Healthcare

Nyligen etablerade vi också ett kontor i USA där vi bland annat samarbetar med en av USA:s allra största telekomoperatörer.

Vad är målsättningen med Sverige-etableringen?
- Nortal har lång erfarenhet av att samarbeta med stora svenska kunder som Assa Abloy, Boliden, Swedbank och Telia, för att nämna några. Med eget stockholmskontor och konsulter på plats kan vi arbeta närmare kunderna och erbjuda en bredare palett av tjänster. Vi är övertygade om att vi kan göra stor nytta för fler kunder, och vi har definierat bank- och finans samt hälsosektorn som prioriterade vertikaler.

Hur upplever du att konkurrensen ser ut vad gäller IT-sidan och e-handeln i Sverige?
- Det finns många duktiga konkurrenter i Sverige, men deras sätt att arbeta på skiljer sig väldigt mycket från hur vi hanterar en förändringsprocess.

Vad skiljer då ert arbetssätt från hur de stora konsultjättarna i Sverige arbetar?
- Vi försöker inte vara bäst på allt. Vi har definierat åtta områden där vi ska vara bäst i världen. Många konkurrenter arbetar med antingen strategi eller genomförande, medan Nortal tar ett helhetsansvar under hela förändringsprocessen. Vi arbetar agilt och utvärderar varje vecka mot projektets mål. Kartan för kundbeteende, teknik och konkurrens ritas ständigt om, och de aktörer som är bäst på att utnyttja de snabba förändringarna blir vinnare i längden.

author image

Redaktionen

Kontakta mig