Tipsen för de utan PR-konsult

PR är en lagsport och bör involvera flera personer inom företaget. Oavsett om ni anlitar en konsult eller väljer att styra skeppet själva.

Foto: 123rf stock photos

Ett gott rykte tar flera år att bygga upp men kan raseras på en eftermiddag. Därför är det viktigt att ha en sund relation till kunderna i allmänhet och media i synnerhet.

Kriser kräver fingertoppskänsla – något många företag saknar. Har ni ingen egen PR-avdelning är det en god idé att hyra in ett proffs, men om budgeten är knapp och ni tvingas klara er på det ni har kommer här några bra tips:

Sikta på flexibilitet: Kolosserna inom branschen må ha resurserna, men små företag är lättmanövrerade. Att snabbt kunna agera på möjligheter såväl som kriser är hemligheten bakom ett långt och hälsosamt liv för ert företag. Därför vill vi återigen trycka på vikten av omvärldsanalys – se till att både ni och era konsulter har koll på vad som sägs om er.

Informera medierna – om ni har något att säga: Skickar ni en pressrelease när ni byter till ekologiskt kaffe på kontoret? Det är aldrig en bra idé att trötta ut sina presskontakter, gå därför bara ut med sådant som är värt att skriva om. Ett hett tips är att göra pressutskicket riktigt enkelt för journalisterna att använda – fokusera på ett budskap, skriv det viktigaste först, slipa på rubrik/ingress och korta ner resten – då är chansen större att ni får sagt det ni vill säga.

Anfall är bästa försvar: Journalister är också människor. Många företagare håller dock inte riktigt med utan undviker dem till varje pris. Detta är helt fel approach – det är mycket bättre att vara öppen och tillmötesgående  än hemlighetsfull och avvisande. Er ovilja att gå media till mötes kan lätt tolkas som att ni döljer någonting. Var aktiv och håll liv i en dialog – men överdriv inte (se punkten ovan.)

Involvera hela företaget: Även om ni hyr in en konsult lönar det sig att se PR som en lagsport. Det är en risk att lägga hela ansvaret på en person – det är inte rimligt att ha ett öga på precis alla kanaler på egen hand. Få i rutin att hålla dig själv och lämpade kollegor informerad om sådant som rör ert företag – då kan ni stå enade även när ni hamnar i blåsväder.

author image

Sara Gardlenius

Kontakta mig