Som Blocket för konsultköpare

Plattformen liknas vid ett Blocket för konsultköpare och beskrivs som ett nytt men självklart verktyg. ”Man skulle aldrig köpa en bil av första bästa bekant, så varför ska konsultköpare leta kompetens på det sättet?”, säger Resrc-grundaren Daniel Asvelius.

Efter tre år har Resrcs marknadsplats samlat ihop 10 000 bolag som söker eller annonserar konsultuppdrag. Det är allt ifrån frilansare till storföretag, inom olika branscher. Och möts gör de på den gemensamma plattformen.

Resrc är särskilt uppskattat av små och mellanstora företag som köper in konsulttjänster mer sällan. Och även av bolag som söker konsulter inom ett helt nytt område. Då blir den avgiftsfria tjänsten ovärderlig.

– Vårt mål har sedan start varit att effektivisera konsultmarknaden. Något som har kommit ifrån att vi själva varit en del av den och blivit frustrerade över hur den fungerar, säger medgrundaren Manuel de Verdier.

På vilket sätt är konsultmarknaden ineffektiv?

– Det har inte funnits en oberoende plattform tidigare. I stället har man fått komma på sina egna sätt att hitta rätt, vilket ofta inneburit en titt i det personliga nätverket eller slumpmässiga webbsökningar. Då får man någon som är okej, men inte mer. Det blir inte heller konkurrensutsatt på något sätt, förklarar Manuel de Verdier.

Hans kollega och tillika medgrundare, Daniel Asvelius, håller med. Köpebeteendet inom branschen ligger långt efter det på konsumentmarknaden.

– Som privatperson skulle man aldrig köpa en bil av första bästa bekant, så varför ska konsultköpare leta kompetens på det sättet?

För uppdragsgivare innebär Resrc att man slipper förlita sig på hemmasnickrade lösningar och lösa nätverk. Tjänsten skapar även en överblick där användaren kan samla relevant information för jämförelse och uppföljning. En enorm tidsbesparing, menar Daniel Asvelius.

– Alla kan offerera på samma ställe, det är smidigt. Man slipper osammanhängande mejlkonversationer som är svåra för kollegor att sätta sig in i. Som inköpsansvarig blir man dessutom ofta nedringd av säljare, då är det bra att kunna hänvisa till att all annonsering sker via den här tjänsten, säger han.

På vilket sätt blir det lättare att hitta rätt konsult?

– Marknadsplatsen gör att köpare och säljare lätt hittar varandra utan onödigt slöseri med tid och energi. Konsulterna får större möjligheter att leta uppdrag och uppdragsgivarna större utbud. Som köpare kan man bygga upp sin talangbank och jämföra utbudet. Konsulterna kan fokusera på det de är bra på i stället för att oroa sig för säljprocessen, säger Manuel de Verdier.

Varför slog en sådan här idé inte igenom tidigare?

– Det har dragits i gång liknande affärsidéer tidigare men utan att marknaden har varit redo för det. Uppdragsgivarna har alltid hittat konsulter på sina egna sätt, men det har inte varit effektiva lösningar och säljarna har tagit på sig marknadsuppdraget, säger Daniel Asvelius.

Kan man säga att ni förändrat branschen?

– Vi kände att branschen var redo och att behovet av verktyget var stort, det fanns inte någon liknande tjänst. Som oberoende plattform är vi dessutom ensamma om att fånga statistik över marknaden vilket verkligen kan påverka konkurrensen. Att ändra en människas beteende är svårt och att ändra en bransch är som att flytta berg. Men vi gör det! säger Manuel de Verdier.

author image

Josephine Bergenmar

Kontakta mig